Je to posun k lepšímu? Zdroj: Gilette

Je to posun k lepšímu?
Zdroj: Gillette

Drtivou většinu historie civilizace se muži neholili. Především proto, že neměli čím. I když nejstarší „břitvy“ pocházejí z doby bronzové, plnovous naprosto dominoval. Zhruba v roce 1740 byla vyrobena první břitva, která jakožto nástroj holení vládla až do začátku 20. století. Než přišel holicí strojek.

Holicí strojek byl vynalezen proto, aby připravil holiče a lazebníky o práci. Vlastně ne tak docela: jen měl přenést komfort a bezpečí dokonalého oholení do domova každého muže. Termín “holicí strojek” se poprvé objevil v roce 1880 v patentu popisujícím strojek ve viceméně současné podobě, tedy žiletka upevněná v hlavě strojku kolmo na držátko.

I když se má za to, že vynálezcem byl King Camp Gillette, není tomu tak. První patent byl podán bratry Kampfovými (Fredrik a Otto Kampfe) v Brooklynu v New Yorku.

Vojáci změnili holení celé generace

Za široký rozmach holicích strojků ale může skutečně King Camp Gillette, zakladatel stejnojmenné firmy, která tomuto odvětví dominuje dodnes. Svůj patent na holicí strojek na jednorázové žiletky podal ke schválení v roce 1901, uznán byl v roce 1904. V prvním roce fungování (1903) prodal pouze 30 strojků a 150 žiletek, ale hned druhý rok už to bylo 90 000 strojků a 123 tisíc žiletek. Z takového růstu by byli nadšení i současní investoři do startupů.

Počátky freebie marketingu. Zdroj: RazorArchive.com

Počátky freebie marketingu.
Zdroj: RazorArchive.com

Do roku 1908 prodal přes 1 milion strojků, ale za svůj úspěch vděčí hlavně tomu, že získal kontrakt pro americkou armádu v první světové válce. Vojákům dodal 3,5 milionu strojků a 32 milionů žiletek. Mělo to neskutečný společenský význam – celou jednu generaci mužů tím přetáhl od holení břitvou k holicím strojkům.

Návrativší se vojáci si směli strojky ponechat a tím pádem si zachovali i zvyk holit se strojkem místo břitvy. Před zavedením jednorázových žiletek (dnes jim říkáme “klasické žiletky”, nebo “čepelky”) museli muži žiletky obtahovat a ostřit stejně jako břitvu, tedy výhoda strojku (kromě bezpečnosti) nebyla tak zřejmá.

Vojenský holicí strojek Zdroj: RazorArchive.com

Vojenský holicí strojek
Zdroj: RazorArchive.com

Ve 30. letech se stali jednorázové žiletky tak rozšířenými, že se v Americe koupelnové skříňky vyráběli se speciální štěrbinou, kam se použité žiletky odhazovaly.

Konec rezavění – nástup nerezové oceli

Do 60. let se žiletky vyráběly z běžné uhlíkové oceli. Mělo to jednu nevýhodu – rez. Pokud se po každém použití žiletka dokonale neusušila, měla tendenci rezavět. Proto v roce 1965 britská firma Wilkinson Sword zavedla první žiletky z nerezové oceli. Přirozeně nerezavěly, takže se daly používat až do svého otupení. Dnes se z nerezové oceli vyrábí drtivá většina žiletek, z běžné oceli jen levnější varianty pro nízkopříjmové trhy.

Žiletky v plastu, konec klasiky

V roce 1970 přila firma Wilkinson s další inovací – žiletkami zatavenými v plastové hlavě. Při výměně se tedy měnila celá hlava, nikoliv jen samotná žiletka, což údajně přispělo k vyšší bezpečnosti holení.

Další inovací byly celé jednorázové holicí strojky. Po výměně samotné žiletky, poté hlavy strojku se nyní vyhazuje celý strojek i s držátkem. V roce 1974 s tímto vynálezem přišla firma Bic, která vynalezla i dnešní jednorázovou “propisku”.

Čím víc břitů, tím víc Adidas

Gillette Trac II Zdroj: Gillette.com

Gillette Trac II
Zdroj: Gillette.com

No a pak to začalo jít s kopce. V roce 1971 Gillette přišel s revolučním strojkem Trac II se dvěma břity, který údajně holí lépe než jednobřité strojky. Mělo to být na základě hystereze. Definici si přečtěte na Wikipedii. Jednoduše řečeno: první břit při holení vousu tento také nadzvedne z folikuly, takže druhý břit vous seřízne “blíže” pokožce tváře. Výsledkem by mělo být hladčí oholení. Nicméně při jediné (mnou) dohledatelné studii byla prokázána pouze o 1 % lepší účinnost 2 břitů oproti jednomu, spíše však účinnost totožná.

Gillette překonal sám sebe a v roce 1998 přišel s trojbřitým strojkem Gillette Mach3. Wilkinson Sword kontroval v roce 2003 strojkem Quattro se čtyřmi břity, o 3 roky později proces završil opět Gillette se stávajícím maximem – pětibřitým Gillette Fusion.

Smějeme se s více břity

Gillette Mach3 Zdroj: Gillette.com

Gillette Mach3
Zdroj: Gillette.com

Už od sedmdesátých let vznikají různé parodie na vzrůstající počet břitů. Smutné je, že se jejich tehdy absurdní předpovědi často vyplňují. V debutové epizodě Saturday Night Live v roce 1975 zazněla parodická reklama na strojek Triple Trac se třemi břity, o 23 let později už to není k smíchu, ale realita.

Další příklda z nedávné minulosti: v roce 2004 vyšel na satirickém serveru The Onion článek Fuck Everything, We’re Doing Five Blades, který o 2 roky dříve předpověděl pětibřitý strojek.

No a pokud si myslíte, že vibrační strojky na baterie pomáhají při holení, tak minimálně soudy v Americe si to nemyslí.

Je to všechno jen marketing?

Jsem ten poslední, kdo by o něčem tvrdil, že je to „jen marketing“. Slabý produkt ani geniální marketing dlouhodobě nespasí. Nicméně po přečtení článků a jediné dohledatelné studie se přikláním k názoru, že celá myšlenka vícebřitých holicích strojků je vážně jen marketingově nafouknutá bublina. Jestliže za celou dobu výrobci nebyli schopni klinicky prokázat jejich vyšší účinnost, asi je někde chyba.

Zní to lákavě, dát rovnítko mezi „více břitů“ a „lepší oholení“, ale z informací, které jsem byl schopen porůznu sehnat, to nevyplývá. Každopádně jsou náhradní hlavice do holicích strojků skvělý byznys.

Zdroje a další čtení:

Napsal Pavel Králíček
Pravého gentlemana jsem založil v roce 2011 a od té doby na něm dokumentuji svou cestu k gentlemanství. Kromě toho studuji na VŠE, provozuji Gentleman Store a s kolegou Honzou nově také John & Paul, značku košil pro štíhlé muže. Rád se zaměřuji na články o botách, které jsou takovou mou osobní specializací. Rád vám s čímkoliv poradím, stačí mi napsat.