V minulém článku jsem psal o historii holicích strojků. Možná vás překvapilo stejně jako mě, že vícebřité strojky vůbec nejsou historickou samozřejmostí a že od dvojbřitého k současnému pětibřitému vedla 40 let dlouhá cesta.

Možná ještě překvapivější je, jak málo toho o procesu holení skutečně objektivně víme. Veřejně dostupných výzkumných prací existuje jen několik, zbytek se odehrává za zavřenými dveřmi gigantů jako Gilette a Wilkinson.

I z těch několika málo prací se dá ale odvodit překvapivá věc – není přesvědčivě dokázáno, že více břitů znamená lepší oholení.

Dvojbřité strojky jsou o 1,6 % lepší (maximálně)

Tématem účinnosti vícebřitých strojků se přímo nezabývala žádná mnou dohledaná studie. Jediná relativně přímá informace je ze studie z roku 19901. Jejím hlavním zaměřením bylo objevení metody pro získávání statisticky prokazatelných výsledků i u minimálních rozdílů a velikostí.

Zajímavý je třetí z výsledků, ke kterému výzkumníci dospěli. V něm porovnávali účinnost jednobřitého strojku Gilette Trac I a dvojbřitého Gilette Trac II s totožnou pěnou na holení.

Gillette Trac II dosáhl o 1,6 % lepšího výsledku, nicméně vědci nemohli s naprostou jistotou odmítnout ani hypotézu, že jsou oba stejně účinné.

Proč se tedy vícebřité strojky vyrábějí?

Toť otázka, která se nabízí o to více, že vývoj strojku Gillette Mach 3 údajně stál 15 miliard Kč2. To je dost peněz na to, aby mohl být o trochu lepší než jeho předchůdce.

Selským rozumem se nabízí vysvětlení “více břitů více oholí a zanechá vous kratší”. To může být pravda pouze částečně. I jeden břit oholí vous přesně na úrovni pokožky – důkazem budiž to, že při holení odstraníte na hmotnost zhruba stejné množství kůže jako vousů.3 Teorie vícebřitých strojků říká, že zafunguje efekt hystereze – první břit vous oholí a trochu vyzvedne z lůžka, aby ho ihned vzápětí druhý břit opět oholil vlastně až pod povrchem kůže.

Pro dvojbřitý strojek je to vysvětlení vcelku dobré, u vícebřitých by se ale efekt jen opakoval se stále menším zlepšením výsledku.

Žiletky za 5 Kč nejsou moc dobrý byznys

Kromě kvality oholení se můžeme na problém podívat z hlediska byznysu. Před uvedením strojků s vyměnitelnými hlavicemi a jednorázových strojků se většina mužů holila klasickými strojky na žiletky.

Takové strojky vydrží díky své bytelné konstrukci fungovat klidně i desítky let, stačí jen kupovat nové a nové žiletky. Tady začíná problém. Kromě úzké skupiny fajnšmekrů jsou totiž žiletky komodita. A stojí pár korun.

Dalo by se říct, že firma prodávající pouze strojky a žiletky bude dosahovat solidního zisku pouze při prodeji strojku. Běžný muž potřebuje strojek jen jeden, nemá důvod, aby si každý rok kupoval nový. Při denním holení a průměrné životnosti 1 žiletky na 5 oholení tedy spotřebuje pouze 55 žiletek za rok, což odpovídá nákladům 250 Kč/rok. Neboli ani ne 1 Kč za den.

U strojků s vyměnitelnými hlavicemi je pro výrobce situace o mnoho lepší. Za relativně nižší cenu okolo 300 Kč si koupíte strojek, ke kterému ale potřebujete relativně dražší hlavice. Paralela s levnými tiskárnami a drahými originálními inkousty není vůbec od věci.

V roce 2012 se stal zázrak a v reklamě Gillette se objevila zmínka o tom, jak dlouho hlavice vydrží. Prý až 5 týdnů. Pokud vezmeme maximální (!) výdrž poskytnutou výrobcem (!), dostaneme 11 hlavic za rok. Při nejlevnější ceně 255 Kč za 4 náhradní hlavice Gillette Fusion je to 700 Kč/rok. A to jsem vycházel z těch nejpříznivějších čísel.

Kde je tedy pravda?

To nikdo neví. Minimálně podezřelé ale je, že nikdo nebyl veřejně schopen prokázat funkční nadřazenost vícebřitých holicích strojků oproti jednobřitým. V reklamách se často omílá pohodlí, kterému by měla napomáhat různá odpružení, výklopná zařízení a dokonce i vibrace, což nebylo u amerického soudu i jinde prokázáno.

Já osobně zůstanu u tradičního holicího strojku a žiletek každopádně.
Jak se budete holit vy, to už je na vás.

Zdroje a další čtení:

  1. Measurement of beard hair removal efficiacy using image nalysis; Breuer, Ackerman []
  2. Gillette Mach 3 – Wikipedia []
  3. Factors involved in satisfactory shaving; Hollander, Casselman []
Napsal Pavel Králíček
Pravého gentlemana jsem založil v roce 2011 a od té doby na něm dokumentuji svou cestu k gentlemanství. Kromě toho studuji na VŠE, provozuji Gentleman Store a s kolegou Honzou nově také John & Paul, značku košil pro štíhlé muže. Rád se zaměřuji na články o botách, které jsou takovou mou osobní specializací. Rád vám s čímkoliv poradím, stačí mi napsat.