Investice do oblečení a počítání hodnoty.

Spousta mužů nedokáže pochopit, proč někdo utratí 6 000 Kč za jeden pár společenských bot. Přijde jim to strašně moc. Existují přeci kvalitní boty i za 2 000 Kč, tak proč se snobsky zabýváme jen těmi „drahými“?

Kritici se zde ocitají na tenkém ledě, protože dávají rovnítko mezi „koupím za víc peněz“ a „je dražší“. Což tak vůbec být nemusí. Nebojte, vysvětlím.

Ve zkratce: kvalitní boty prostě vydrží déle. Když je prochodíte, necháte si je renovovat a máte boty jako nové. A když pak spočítáte, kolik vás stálo 1 nošení (pořizovací cena / počet dní, kdy jste je měli na noze), uvidíte, že o nic dražší než běžné lepené boty nejsou.

Nyní to ale vezmu trochu zeširoka.

Co je nové, to není dobré

Většina lidí podléhá dojmu, že nové věci jsou hezké. Málokdo řekne „jé, ty tři roky staré boty jsou moc pěkné“. Obyčejné boty totiž po třech letech dobře nevypadají. Obyčejné boty vypadají nejlépe v obchodě a když je máte poprvé na nohou. Pak už je to jen postupný úpadek a mizérie.

Na druhou stranu kvalitní kožené věci získávají léty patinu a stárnou do krásy. Stejně jako někomu vrásky na kráse přidávají, jiného hyzdí. Bohužel jsme si na kvalitní věci odvykli a dokážeme je málo ocenit.1

Nevypadat jako zbohatlík

Aristokracie a tradicionalisté to dohnali do opačného extrému: co vypadá jako nové, je přímo špatné. Proto se říká, že nikdo nesmí poznat, že máte nový oblek. Staří gentlemané dokonce doporučují nechat nový oblek viset několik dní na dešti a do kapes dát kamení, aby trochu omšel.

Nikdo by neměl poznat, že máte nový oblek.

Pokud totiž nosíte nový oblek, vypadá to, že nemáte tradici. Že jste teprve nedávno přišli k penězům. Že jste prostě zbohatlík. Money can’t buy class.

With beautiful things, it is all about learning to wait, being patient. People today, they don’t want to give it time. But it is like love, it is like a relationship, it is like learning, like all the things we admire, it takes time. Anything that happens in the snap of a finger isn’t good. – Yukio Akamane

Proto na fotkách vidíte prince Charlese v obleku na míru se záplatou. Nebo desítky let starými záplatovanými dokonale vyleštěnými botami na míru. Pokud by se mu někdo smál, že nosí staré věci, musel by být idiot.

Deístky let staré záplatované boty.

Deístky let staré záplatované boty.

Polovinu peněz dát za boty

Z vyhrazené sumy peněz na oblečení byste měli polovinu (někdo říká třetinu) dát za kvalitní obuv. To říkají staré poučky. A je na tom spousta pravdy. Proč?

Protože…

Ženy nás soudí podle bot

Podle výzkumu Allen Edmonds mezi 1000 respondentů v USA 64 % žen soudí podle bot mužův smysl pro oblékání, 52 % jeho osobnost (!), 36 % jeho finanční zázemí a 54 % říká, že boty prozradí mužův smysl pro detail.

Výzkumníci z University of Kansas zase zjistili, že podle bot dokážeme z 90 % odhadnout osobnost nositele. Zajímalo by mě, co o nositeli říkají zanedbané a špinavé boty?

Možná je to povrchní. Ale děláme to všichni. Děláme to podvědomě. Je zbytečné proti tomu bojovat, lepší je přizpůsobit se a využít toho.

Investice do kvality se prostě vyplatí

Abych se vrátil zpátky na začátek: investice do kvalitních bot se vyplatí, protože takové boty nejen, že vypadají lépe od prvního dne, ale také déle vydrží.

Za dobu jejich života je sice budete muset poslat několikrát na rekonstrukci2 (a pokaždé zaplatíte cca 1500 Kč), ale na druhou stranu budete moct nosit své milované boty minimálně 6-10 let.

A to samozřejmě neplatí jen o botách.

(Pokud se chcete o kvalitních botách dozvědět více, stáhněte si můj ebook o kvalitních botách.)

  1. Na druhou stranu je patrný trend preference kvality, zejména v oblasti potravin, ale i oblečení, kdy se klade důraz na řemeslnou výrobu a českou kvalitu. Příkladem může být Radek Zachariáš, Brašnářství Roman Tlustý a další. []
  2. Většina tradičních výrobců obuvi podobnou službu nabízí. Buďto můžete boty poslat přímo do továrny, nebo se zkuste zeptat v obchodě, kde jste boty koupili. []
Napsal Pavel Králíček
Pravého gentlemana jsem založil v roce 2011 a od té doby na něm dokumentuji svou cestu k gentlemanství. Kromě toho studuji na VŠE, provozuji Gentleman Store a s kolegou Honzou nově také John & Paul, značku košil pro štíhlé muže. Rád se zaměřuji na články o botách, které jsou takovou mou osobní specializací. Rád vám s čímkoliv poradím, stačí mi napsat.