S pány z Krispol Store, Kristiánem P. Polívkou a Tomášem Mylerem, jsem se sešel jedné říjnové neděle. Drobných výrobců pánských doplňků se vyrojila spousta, ale téměř nikdo z nich nešel tak daleko, že by si navrhoval i vlastní látky. Pánové z Krispol Store ano.

Proto jsem se je rozhodl trochu vyzpovídat.

Předávám slovo…


10800039_821954267848496_161880672_oJak vlastně vzniknul název Krispol? Jednoduše, je to složenina prvních písmen mého jména – Kristián Polívka. Vybrali jsme si ho intuitivně, ale ukázalo se, že jsme zvolili dobře, protože nás podle něho lidi dokáží přes vyhledávače jednoduše najít.

Působíme teprve od června. Prvního motýlka jsme prodali 21. června v 9:45 dopoledne, pamatujeme si to přesně.

Myšlenku jsme ale měli zhruba rok před tím. Zjišťovali jsme, co by se dalo v oboru dělat, jestli práci někomu zadávat, nebo šít sami, podobné teoretické věci. Pak to ale šlo ráz naráz, během měsíce skutečné přípravy jsme prodali první motýlek.

Odlišit se

10754768_821954124515177_1956204350_nNaše idea byla vyrobit něco, co jsme v Čechách nedokázali najít. Kvalitního zboží – bot, tašek, kalhot a podobně – je v Čechách hrozně málo. Může se stát, že se sejdou tři muži u stolu a mají na sobě stejné boty, protože nakupují v jednom obchodě. Pak vypadají skoro identicky. To je pak z jedné uniformity do druhé, i když o řád lepší. Proto vznikají výrazné doplňky, aby se mohli trochu odlišit.

Naše vize je naučit české muže znovu nosit motýlky, protože se jich trochu bojí. Myslíme si, že motýlek má v šatníku stejné místo jako kravata. Muži si často myslí, že motýlek je pro ně moc sváteční, ale my se snažíme i některými vzory tu „svátečnost“ trochu shodit, aby si mohli vzít motýlek i k volnočasovým kalhotám nebo džínům.

Zájem o motýlky v mužích je

Od začátku fungování Krispol Store nás strašně překvapilo, že zájem o motýlky v mužích je. Víc než jsme čekali. To pro nás bylo strašně příjemné zjištění. Samotní zákazníci nám teď pomáhají jít dál a dál a rozvíjet se. Jejich nápady jsou pro nás úžasný materiál. Základna lidí, kteří motýlky rádi nosí tady je a přidávají se další a další.

Nebyli jsme první ani jediní, kdo začal vyrábět motýlky a kapesníčky. Jednou se ale stalo, že u dvou různých výrobců byly dva naprosto stejné kapesníčky. Pak jdete k dalšímu a ze stejné látky tam vidíte trenýrky, tomu jsme se chtěli vyhnout. Aby lidi měli originál, když už za to dají ty peníze.

Proto si látky sami navrhujeme, oba dva. Poslední dobou máme nápady hlavně od zákazníků, kteří se nám ozývají. Naposledy vznikl třeba potisk se psy, což je taková reakce na motiv s kočkami, který jsme dělali pro útulek v Hodoníně, kde prodávají různé věci s tematikou koček.

Originál, nebo nic

10749450_821955611181695_698028324_nJednou se stalo, že nám zkopírovali jednu z našich látek. Než aby zákazníci koupili něco, co není na 100 % originální, tak jsme to radši rozdali. Mělo to velký dopad, protože i lidi, kteří vyhráli věc zdarma, si pak objednali další motýlky.

Motýlky vyrábíme přímo my, showroom bude spojený s dílnou, kde se bude vyrábět. Ze začátku jsme naráželi na to, že se lidé ptali „A kdo vám to dělá?“. Samozřejmě jsme jim říkali, že to děláme my, ale tak úplně nám nevěřili. Tak jsme natočili video, aby bylo skutečně vidět, že každý motýlek projde našima rukama. Zatím to tak chceme držet.

České od A do Z

Zakládáme si na tom, aby výroba byla od A až po Z v České republice. Přežila jediná fabrika, která vyrábí pro nás vhodné látky a dokáže je zároveň potisknout. Mají pouze jedinou tiskárnu italské výroby, takže se občas stane, že se rozbije. Pozvali technika z Itálie, který si musel ještě následně nechat poslat součástku a byla to akce. Pak musíme čekat na látky třeba 2 měsíce.

Někdy zadáme zakázku a máme ji do 10 dní, ale občas se to holt protáhne. Každopádně jsme se poučili a děláme si zásoby, minimálně do ledna jsme se předzásobili.

Motýlky si šijeme sami

10799585_821955687848354_493521744_nA jak si všechno děláme sami – od krabiček, přes látky po propagaci – tak chceme top kvalitu a když ji chceme, tak ji prostě dostaneme. To, co bychom chtěli kupovat, se snažíme dávat zákazníkům. Je to vlastně jednoduché.

Strašně rádi bychom vyráběli i hedvábné motýlky, původní vize byla jenom hedvábí, ale prostě nemůžeme sehnat v České republice nikoho, kdo by nám je tiskl. V továrně, kde nám nyní tisknou na bavlnu se saténovou vazbou, to zkoušeli, ale různě se jim hedvábí trhalo a měli hrozně vysokou zmetkovitost. U bavlny je to stejné, okolo 20 % změtků, ale hedvábí je násobně dražší materiál. Pořád na tom ale pracujeme a sháníme dodavatele, není to vůbec zavržená myšlenka. Zatím nabízíme hedvábné motýlky alespoň v základních barvách – černá, bílá, červená.

V zakázkové výrobě, pokud si to klient vyloženě přeje, jsme schopni zařídit i potištění hedvábí, ale pro sériovou výrobu je to zatím příliš drahé.

Od studentů po manažery

Úplně typického zákazníka nemáme. Reálně se naši zákazníci rekrutují od čtrnáctiletých kluků, kteří si kupují svého prvního motýlka, až po manažery velkých podniků, kteří mají své soukromé letadlo a chtějí motýlka s letadlem. Přes e-shop prodáváme i lidem z venkova nebo malých měst, což je pro nás trochu překvapující.

Reagovali jsme na to v naší podzimní kolekci, kdy jsme na Facebook dali výzvu, že hledáme modely mezi našimi zákazníky. Přihlásilo se jich 146, z toho 11 přihlásily přítelkyně. Vybírali jsme tak, aby tam byla zastoupena každá skupina. Studenti, umělci, hudebníci, manažeři, taková všehochuť.

Dyzajn market a ti ostatní

10754751_821955111181745_1422869344_oOd první akce na Dyzajn Márketu jsme nic nečekali, spíše jsme chtěli vidět, jak na naše výrobky lidé budou reagovat naživo.

Těžké pro nás bylo, že jsme šli na trh s vlastním výrobkem. Chtěli jsem, aby byl kvalitní a precizní, když si to prohlédnou lidé z oboru. Abychom se nemuseli stydět za naši práci, což se zatím naštěstí nestalo.

Když nás lidé na různých marketech vidí, tak se úplně rozzáří a nějakého motýlka si impulzivně pořídí. My to ani nenazýváme prodejní akce, bereme to spíše z pohledu prezentace, abychom se dostali blíže lidem, což je pro nás důležitější. Snažíme se tam být oba dva, aby lidé viděli, že od stejných lidí, kteří motýlka vyrobí, ho také dostanou. Rádi je naučíme motýlka vázat a pak si ho třeba i odnesou.

Překvapení, originalita a lekce

10754652_821955341181722_469478014_oU nás si lidé hodně cení originality a toho, že výsledný produkt je náš od A do Z. Také toho, že motýlky děláme jako muži pro muže. A že je jasně vidět, kdo za produktem stojí, znají naše jména, naši tvář. Začínají tomu dávat větší přednost před velkými značkami, u kterých nevíte, kdo je za nimi.

A co jsme se za tu dobu naučili? Úplně všechno. Obrátilo nám to život. Člověk přichází s očekáváními, která se postupem času plní. A že musíme být pružní a rychle se učit, protože zákazníci prostě nechtějí čekat na zboží 2 měsíce.

Kde Krispol Store najdete?

Napsal Pavel Králíček
Pravého gentlemana jsem založil v roce 2011 a od té doby na něm dokumentuji svou cestu k gentlemanství. Kromě toho studuji na VŠE, provozuji Gentleman Store a s kolegou Honzou nově také John & Paul, značku košil pro štíhlé muže. Rád se zaměřuji na články o botách, které jsou takovou mou osobní specializací. Rád vám s čímkoliv poradím, stačí mi napsat.